28 marca na torze wyścigowym Silesia Ring odbędzie się I RUNDA 2020 inaugurująca 8 sezon ligi time attack Mazdy MX-5. Organizatorzy zapowiadają aż 7 rund na takich obiektach jak Tor Poznań, Tor Kielce, Tor Jastrząb czy MotoPark Ułęż. O nowym sezonie Miata Challenge rozmawiamy z Karolem Himberem, współorganizatorem ligi.

Jakie zmiany szykujecie w stosunku do poprzedniego sezonu?

Od 8 lat wraz z pozostałymi organizatorami sukcesywnie podnosimy poprzeczkę MC. W końcu sami startujemy i zwyczajnie zależy nam na dobrej zabawie. Zmianą w stosunku do poprzedniego sezonu jest ilość rund. W 2020 będzie ich aż 7. Wracamy także na Tor Poznań, którego zabrakło w 2019, oraz na Tor Kielce, gdzie ostatnia runda była w 2013. Na torze wyścigowym Silesia Ring będziemy tak jak w poprzednich latach dwa razy, na początku i na końcu sezonu. Formuła samych zawodów pozostaje ta sama czyli podział na 16-20 samochodowe grupy i jazda w pętli w ok. 20 min sesjach. Sprawdza się to i pozwala na wykręcenie od 150 do nawet 200km torowych podczas jednej rundy.

Na sezon 2020 zarejestrowanych jest już ponad 140 zawodników. Skąd taka popularność Mazdy MX-5?

Mazda MX-5 prowadzi się fantastycznie i każdy kto wsiądzie w ten mały resorak z pewnością kupi go na własność. Miata ma idealny rozkład 50:50 masy. Auto jest lekkie i zależnie od generacji waży od 950 do 1150kg co przekłada się na zwinność na torze. Serwis tego roadstera jest prosty i tani. Przykładowo komplet sportowych klocków na przednią i tylną oś to wydatek ok. 600zł. Komplet tarcz ok. 700zł. Komplet opon semi-slick ok. 1500zł. Warto zauważyć, że auta naszych zawodników robią po 1000km torowych rocznie bez większych serwisów. Zdecydowana większość zawodników przyjeżdża na nasze rundy na kołach co też świadczy o małej usterkowości MX-5.

Miata Challenge to obecnie największa na świecie liga time attack Mazdy MX-5 oraz największy w Polsce puchar jednego modelu samochodu. Na wynik ten ma wpływ samo auto, które jest wręcz idealną torówką, a także atmosfera jaka panuje na naszych rundach. Środowisko MX-5 jest bardzo przyjazne i otwarte na nowych członków. Wszyscy jesteśmy jedną wielką rodziną i oprócz rund Miata Challenge często spotykamy się na różnego rodzaju spotach, zlotach i rajdach turystycznych.

Czasy wykręcane przez naszych Zawodników przyciągają do nas nowych ludzi związanych z motorsportem. Okazuje się że MX-5 potrafi być także szybkie na torze. Wynik 1:58 na Silesia Ring czy 1:53 na Torze Poznań budzi respekt w „środowisku” zwłaszcza, że mowa o wolnossącym 2.0 na semi-slickach. Pełen slick jest zakazany w Miata Challenge ze względów bezpieczeństwa. Zdarza się, że ktoś startuje u nas w Klasie OPEN autem typu Subaru, Ford czy Nissan i po jakimś czasie wraca do nas już w MX-5.

Czy planowane są jakieś zmiany regulaminowe?

Nie planujemy większych zmian regulaminowych. Cały czas obowiązuje w Miata Challenge podział na 10 Klas oraz dotychczasowa punktacja za poszczególne rundy. Przypominam, że mamy 5 podstawowych Klas: Klasa 1 – modele NA i NB 1.6, model NC 1.8, Klasa 2 – modele NA i NB 1.8, Klasa 3 – model NC i ND 2.0, Klasa 4 – model RX-8 oraz Klasa 5 – wszelkie modele MX-5 i RX-8 wyposażone w dowolny układ zmieniający działania silnika z atmosferycznego na doładowany oraz samochody po wymianie silnika na niestosowany fabrycznie przez Mazdę.

Mamy także dodatkowe klasyfikacje. Klasa 6 – SPEC MIATA modele NA/NB i Klasa 7 – SPEC MIATA modele NC – unifikacyjne klasy MX-5, Klasa 8 – STOCK – dodatkowa klasyfikacja obejmująca wszystkie modele MX5 z Klasy 1, 2, 3 z zastrzeżeniem braku jakichkolwiek modyfikacji auta w jakimkolwiek zakresie, Klasa 9 – KOBIET oraz Klasa 10 – OPEN – dla gości.

Jest tego sporo, 30 pucharów na każdej rundzie, ale dzięki temu każdy może rywalizować w ramach swojej grupy mocy i szanse są wyrównane. Wszystkie regulaminy dostępne są na naszej stronie internetowej www.miatachallenge.pl

Terminarz RUND Miata Challenge 2020:

RUNDA 1 – 28 marca – SILESIA RING

RUNDA 2 – 19 kwietnia – TOR POZNAŃ

RUNDA 3 – 30 maja – MOTO PARK UŁĘŻ

RUNDA 4 – 27 czerwca – TOR JASTRZĄB

RUNDA 5 – 22 sierpnia – MOTO PARK UŁĘŻ

RUNDA 6 –  5 września – TOR KIELCE

RUNDA 7 – 24 października – SILESIA RING

Autor zdjęć:
Andrzej Kozłowski

Autor tekstu: Zespół PR Miata Challenge

www.miatachallenge.pl

FB: www.facebook.com/miataminichallenge
YT: www.youtube.com/MiataminiChallenge